Yacht Charter Management

Yacht Charter Management
23.02.2017

HGår du rundt med drømme om at eje din egen båd, og muligheden for at sætte sejl mod det solrige Middelhav eller videre endnu? Men har omkostningerne af sådan en plan holdt dig fra at handle?

Yacht charter management er et elegant forslag til hvordan, du kan betale for og nyde din båd på same tid.

Hvad er Yacht Charter Management?

Charter management er et forretningsforhold imellem charter firma og skibsejer, hvormed charter firmaet lejer skibet ud samt organiserer marketing og sørger for vedligeholdelse, og deler overskuddet med skibsejer.

Hvis du benytter dig af charter management giver det dig en mulighed for at reducere omkostninger af vedligeholdelse og inverteringer i dit skib, og giver et overskud, samtidig med at du kan benytte det sæsonen igennem. Charter firmaet tager alle risici og udgifter og åbner op til et stort netværk af marketings- og udlejningsmuligheder. 

Sådan kommer du i gang

Første skridt er, at få købt et skib. Mange charter firmaer er også repræsentanter for store yacht mærker, og vil muligvis kunne tilbyde en afbetalingsordning hvis du ikke ønsker at betale den fulde pris for skibet med det samme. Sådanne aftaler inkluderer som regel også transport af skibet til din sejl-destination samt alt det nødvendige udstyr.

Næste skridt er at beslutte dig for en finansieringsmodel. Management firmaet kunne rådgive dig omkring de forskellige muligheder, eller du kan undersøge sagen selv.

Selvom der findes forskellige modeller så er den basale idé, at du køber et skib og lejer det ud igennem charter firmaet som kan maksimere dit skibs charter potentiale.

Sådan vælger du det rigtige Yacht Charter Management program

Alt efter dit behov findes der en række forskellige management programmer. En mulighed er indkomstgaranti programmet i forbindelse med køb at en båd. Her har management firmaet fuld rådighed til at se efter din båd, påtager sig alle risici og udgifter samt garanterer dig et overskud, som regel omkring 9 %. Disse programmer er de iblandt de mest simple, og giver dig mulighed for at have et fuldt overblik over hvor du vil stå finansielt ved afslutningen af din kontrakt. For eksempel vil et 250,000 euro investering i et charter skib, med en 9% overskudsaftale, resultere i omkring 25,000 euro net efter et år.

Under præstation eller indkomst dele programmet vil netto omsætningen som regel blive delt 65-70% til ejeren og 35-30 % til charter firmaet. Under dette program er skibsejer ansvarlig for alle omkostninger. Programmet giver det største overskud og er lettest at få arrangeret, men involverer også de største risici, idet din omsætning afhænger af sæsonens succes. Med en 250,000 euro investering i et charter skib, hvis vi antager en 35/65 % aftale; omkostninger på omkring 8-11,000 euro og et forventet overskud på 39,000 euro for en sæson med 20 charter uger, vil det forventede net overskud ligge omkring 25-28,000 euro om året, hvilket er et udbytte på omkring 10-12 procent.

Der findes også programmer som inkluderer finansieringen af din båd, hvor en del af din afbetaling kommer fra det overskud som udlejningen af dit skib genererer. Sådanne programmer varierer imellem forskellige charter management firmaer og du bør undersøge dine muligheder på forhånd.

Med alle disse programmer at vælge imellem vil du kunne indtjene dit skibs værdi på omkring 5-7 år alt afhængigt af hvilket firmer du vælger og hvor lang din kontrakt er. Dit skib vil stå klar til dig i vedligehold og i god stand. Du vil endda have mulighed for at placere dit skib i en flåde og enten sælge eller beholde det.

Alle programmer nævnt her tilbyder ’ejer uger’ hvor du kan bruge dit skib eller et andet skib i charter firmaets flåde i en af destinationerne som firmaet tilbyder. Dette er en af de store fordele ved ordningen.

Det skal du passe på

Du bør først og fremmest sørge for at du vælger et erfarent charter management firma. Nøglen til at godt og succesfuldt partnerskab er en solid kontrakt, så sørg for at undersøge sagen grundigt og læs alt det med småt. Det er også vigtigt, at i har en klar aftale mht. forsikring, vedligeholdelse, betalinger for tab og skader samt udfasningsprocessen før du skriver under på et program.

Diskuter alt det oversående med dit valgte firma og vær opmærksom på konsekvenserne af dine beslutninger.

Som med de fleste partnerskaber er disse programmer ikke en risikofri investering. Du bør være opmærksom på efterspørgslen på charter skibe og de generelle økonomiske faktorer.

Hvis du tager alt dette i betragtning og får udarbejdet en god kontrakt, så kan yacht charter management være en sikker og nem made at blive skibsejer på!


0 Kommentarer

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *
Navn: *

Email: *

Websted:


Kommentar: Note: HTML er ikke oversat!

Indtast koden i boksen nedenfor:



sejlbåd Dufour 460 GL Pula Kroatien
31%
Dufour 460 GL 2017
15.10.2022 - 03.12.2022
Senge: 10+2
1.450€ 1.000€/ 7 dage
per person 83€/ 7 dage
Kab.: 4 / WC: 4
Beliggenhed: Pula
sejlbåd Dufour 460 GL Šibenik Kroatien
37%
Dufour 460 GL 2019
15.10.2022 - 22.10.2022
Senge: 10+2
1.580€ 1.000€/ 7 dage
per person 83€/ 7 dage
Kab.: 5 / WC: 3
Beliggenhed: Šibenik
sejlbåd Dufour 460 GL Sardinia Italien
53%
Dufour 460 GL 2019
15.10.2022 - 22.10.2022
Senge: 10+2
2.125€ 1.000€/ 7 dage
per person 83€/ 7 dage
Kab.: 5 / WC: 3
Beliggenhed: Sardinia