Hvad skal du chartre denne sommer - Monohull eller Katamaran?

Hvad skal du chartre denne sommer - Monohull eller Katamaran?
19.05.2017

Den klassiske debat om hvilket er bedst - et eller to skrog– er en som debat som mange en sømand holder af at føre på dækket over en kold forfriskning. Selvom der er er fordele og ulemper ved begge, baseres det endelige valg oftest på personlig smag samt den forestående rute og destination. Overvejer du at chartre en båd denne sommer, så finder du her en oversigt over de forskellige typers plads, udøvelse, manøvrerbarhed og pris.

Først of fremmest - æstetikken. Det er ingen hemmelighed, at monohulls er både kønnere og mere elegante en katamaraner. Så hvis dette er en vigtig faktorer, så bør valget falde på monohulls hver gang.

Plads og layout

Det første som tilhængere af katamaranen vil tale om, er med sikkerhed den ekstra plads de har. Som regel er der mere indvendig plads, og den typiske charterbåd har fire kahytter og et stort fællesområde. Katamaranens layout giver derfor mere privatliv. Har du børn med ombord, betyder den ekstra plads også at det er lettere at putte småbørn i seng og give dem plads til sig selv. Udendørs er der nok plads til at et større selskab, hvilket gør katamaranen ideel til familieture – eller til dykkere, som kan bruge den ekstra plads til opbevaring af udstyr, og udnytte den nemme tilgang til vandet.

En anden unik fordel ved et multihull skib er, at siden størstedelen af kahytter mm. Er over havet, kan du nemmere lufte ud og holde temperaturen kølig, samt nyde lyset igennem vinduerne i dagstimerne. Alle disse faktorer peger mod, at katamaranen er det bedste valg hvis du har fokus på komfort og plads.

Monohull sejlbåde, derimod, er ofte mere simple når det kommer til leve-områder, takket være nådens form og den ’døde’ plads som designet kræver. Udover cockpitet er alle kahytter mm. under vandet, hvilket på længere sigt kan føles en smule klaustrofobisk. De fleste hærdede sømænd er vandt til dette og vil ikke finde det videre forstyrrende, men for den nye tilkommer til sporten kan det være en ubehagelig oplevelse.

Har du ikke aircondition kan ventilation på monohulls, specielt i varme klimaer, også være et problem. Du kan anskaffe dig en breeze-booster til at hjælpe på dette, men de kræver en brise før de virker!

Manøvrerbarhed og performance

Grundet deres størrelse er katamaraner som regel mere stabile. Denne stabilitet er en fordel over monohulls, specielt for børn, ældre og kokken! Katamaraner vugger ikke på samme måde som monohulls gør, hvilket gør det lettere at sejle, sværere at synke og hurtigere at sejle med vinden. Det er af samme grund også noget sværere at blive søsyg ombord på en katamaran.

Den øgede stabilitet er en klar fordel indtil sejlforholdende bliver sværere. En katamaran mister balancen og begynder at tippe indtil den vender på hovedet, og sejler ikke godt i store bølger og vildt vejr. Sejler du mod de mildere destinationer i Grækenlands og Kroatien hvor forholdende er skønne, så vil katamaranen være et komfortabelt og sikkert valg.

Katamaranens tvillingemotor gør manøvrerbarhed let som en leg, og de to motorer placeret omkring 6 meter fra hinanden gør, at der ikke er behøv for en bovpropel. De har også en snæver dybgang, så du kan lægge til tættere på kysten og navigere til steder, som du ellers ikke ville kunne nå med en monohull. Med to skrog undgår du derudover keeling, selvom nogle måske ville sige at det er det som gør sejlads spændende!

Katamaranens design og layout giver dog et par uundgåelige problemer når det kommer til manøvrerbarhed og performance. De kan ikke sejle så tæt i vinden som en monohull, de er ikke effektive i modvind og krydsning men en katamaran er bare ikke det samme. Du er nødt til at have fart nok på til at blive båret igennem på krydsningen uden at miste momentum fremad. En katamaran er noget lettere end en monohull på samme størrelse, og sænker derfor hurtigere farten. En skarp drejning, som du måske ville tage med en monohull, er ikke en mulighed med en katamaran. Hvis du er nervøs over at skylle krydse, så fyr op for motoren som kan hjælpe dig igennem krydsningen. Alternativt kan du sænke sejlene helt.

Tilhængere af monohulls, derimod, vil argumentere at et enkelt skrog har en bedre manøvrebarhed, idet de reagerer hurtigere på roret end katamaranen: De kan dreje skarpere og har lettere ved at navigere og komme igennem smalle sektioner og kanaler. Derudover, gør deres høje skrog at negativ vind-effekt bliver reduceret. Monohull entusiaster holder fast i, at designet arbejder i harmoni med elementerne på havet i stedet for at arbejde imod dem.

Når du ligger til for natten

De to motorer og to ror gør det relativt nemt at ligge til med en katamaran, da der ikke er behov for et bov ror; men størrelsen gør at katamaranen fylder mere i havnen, hvilket kan hive priserne op. Ligeledes vil det ikke altid være muligt at finde plads til katamaraner i de mindre og afsides havne. Det er selvfølgelig altid muligt at lægge til længere væk fra kysten, og så bruge en mindre båd til at komme i land. En monohull, på den anden side, er nemmere at ligge til, fylder mindre, og er derfor billigere at docke, trække og slippe.

Katamaraner har nær ved ingen krængning og ruller ikke når de er ankret, i modsætning til monohulls som kan skabe en ukomfortabel vuggen og føre til søsyge.

Omkostninger

Katamaraner med samme kapacitet og udrustning er som regel dyrere at chartre end tilsvarende monohulls, da de koster mere at vedligeholde. På den anden side, gør katamaranernes mindre overfladeareal at de er noget mere effektive med hensyn til brug af benzin. I lette vinde, kan du endda nøjes med at bruge én motor. I stærkere vejr vil du dog finde monohulls mere effektive, da designet udgør mindre modstand.

Konklusion af fordele og ulemper

Når alt er taget i betragtning, må vi ende med den konklusion at valget mellem en katamaran og monohull handler om personlig smag og behov. Selvom debatten formenligt vil forsætte, vil dit endelige valg nok altid være afhængigt af dine præferencer samt gruppens behov og budget.


Del denne artikel med dine venner


0 Kommentarer
Efterlad en kommentar
Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *
Navn: *

Email: *

Websted:


Kommentar: Note: HTML er ikke oversat!

Indtast koden i boksen nedenfor:



sejlbåd Bénéteau Platu 25 Sardinia Italien
28%
Bénéteau Platu 25 2000
13.07.2024 - 20.07.2024
Senge: 4
1.410€ 1.015€/ 7 dage
per person 254€/ 7 dage
Kab.: 2 / WC: 1
Beliggenhed: Sardinia
sejlbåd Bénéteau Platu 25 Sardinia Italien
25%
Bénéteau Platu 25 2000
13.07.2024 - 20.07.2024
Senge: 4
1.370€ 1.028€/ 7 dage
per person 257€/ 7 dage
Kab.: 2 / WC: 1
Beliggenhed: Sardinia
sejlbåd Bavaria Cruiser 45 Sukošan Kroatien
30%
Bavaria Cruiser 45 2014
13.07.2024 - 20.07.2024
Senge: 8+2
3.750€ 2.622€/ 7 dage
per person 262€/ 7 dage
Kab.: 4 / WC: 3
Beliggenhed: Sukošan