Sejlplan Pula-Pula 7 dage (af Robert Gal)

Sejlplan Pula-Pula 7 dage (af Robert Gal)
13.02.2020

ACI Pula, Veruda, Pomer og Medulin lystbådehavne med deres rigelige tilbud af både til chartring ligger øverst på Istrien-halvøen og kun få kilometer fra lufthavnen. Da de er meget godt forbundet med indre områder via motorvejen, Istrien Ypsilon, vil jeg bestemt anbefale, at du rejser til det centrale Istrien og besøger Motovun, Grožnjan eller et af de mange maleriske steder og fæstninger og nyder den lokale gastronomi og vine, som alt sammen gør Central Istria til en vigtig destination på "må se" turistlisten.

Pula

Pula

Det er umuligt at reducere Pula til en simpel, kort tekst. gammel, middelalderlig, venetiansk, fransk, habsburgsk, ungarsk, italiensk, jugoslavisk, kroatisk og frem for alt Istrien Pula - en by præget af historie, en strategisk havn, skæringspunktet mellem sprog, kultur ... og en smule af alt det, der er præger den by.

Hver æra efterlod sit præg, set i bygningerne, der frem for alt er domineret af Pula Amfiteater og i folket og deres dialekter. Én dag er for lidt, alt for lidt til at lære denne by at kende, men tag dig lidt tid og lær dens folk at kende.

Find én af de små skjulte caféer derude ved indgangen til skibsværftet, stop ind og få en morgenkaffe og hør, hvad fiskerne siger efter en travl nat, og hvad skibsbyggerne har at sige inden deres arbejdsdag. Gå ind på bymarkedet, uanset om du vil prøve nogle hjemmelavede druer, vin eller olie ... der er nogle værdige bedstemødre, der har alt hvad du behøver, forstår alle sprogene og taler deres eget, hvilket tilsyneladende er en blanding af alle disse sprog.

Amfiteatret - Uanset om det virkelig var kejser Vespasian, der byggede denne storslåede bygning til ære for sin entusiastiske elsker, Antonia Puljan, eller om det bare er en legende, er helt irrelevant. Amfiteatret er der og efterlader en åndeløs. Sørg for at tjekke programmet for koncerter og shows og vælg én af begivenhederne. Det forekommer mig på en eller anden måde, at den bedste måde at opleve dette arkitektoniske mesterværk på er en masse mennesker, præcis hvordan det må have set ud i de gamle dage, hvor der blandt andet blev afholdt gladiatorspil.

Afhængigt af om du forlod byen Pula i begyndelsen, eller hvad der forekommer mig en bedre løsning, i slutningen af din rejse efter sejlads fra lystbådehavnen, vil jeg foreslå at sejle øst omkring Cape Kamenjak. Sejl ind i Medulinbugten (hvis du forlader Medulin eller Pomer endnu bedre) og ankrer lige ved en afsides, lavvandet bugt. Portić-bugten, afsondret og godt beskyttet, og om aftenen, når dagsejlerne er væk, og den mærkelige stilhed fyldes med støj fra fårekyllingerne og havets brus (ja, du kan stadig høre dem nu og senere bliver de en integreret del af dagen, aften, stilhed ...) det er et ideelt sted for den indledende og måske sværeste del af denne rejse - for at overbevise din hjerne om, at i morgen ikke er en arbejdsdag! Det er kun den sidste del, når du skal tilbage til virkeligheden, der er sværere.

Lubenice-Cres

Lubenice, Cres
En udsigt fra Lubenice

Vi ved allerede, at vores rejsekort hver morgen afhænger af vejrudsigten! Nogle gange er den bedste plan ... at blive. Men oftest er vores bedste rute fra denne bugt mod øerne Cres og Lošinj.

Hvis vi blæses af buravinden, som ikke er så hyppig og stærk i dette område, men ved hvordan man laver bølger, vil vi ændre ruteplanen lidt og sejle mod øst med vinden til vores side mod Unije, Susak og Lošinj. Men i godt vejr, som oftest er tilfældet, sejler vi med stormvinden mod Lubenice-ruten, faktisk på kurs mod stranden ved foden af et ejendommeligt sted, der ligger højt på en klippe. De, der er lidt mere eventyrlystne, og som er villige til at tage den smalle sti til byen, Lubenice, vil blive belønnet med ruinerne af en middelalderlig mur, byporte, smalle snoede gader og frem for alt en smuk udsigt over Kvarner, Istrien, øer ...

Du har måske bemærket, at jeg er fan af solnedgange, og jeg har oplevet nogle af de smukkeste, mest intense farver og former lige her fra denne klippe, hvor Lubenice ligger, et sted der ifølge legenden startede kærlighed!

Zalazak sunca, Lubenice
Solnedgang, Lubenice

Lubenice, strand
Lubenice, starnd

Sejle længere nordpå langs kysten, forbi strande, hvor det ikke er ualmindeligt at finde rådyr eller dådyr. Et eller andet sted i hulerne, som denne kyst bugner af, rapporteres det, at middelhavsbjørnen var skjult og forsvandt, og derefter efter mange år blev fundet igen. Et mirakel og sjældenhed, så hvis du ser den, vil du føle dig ekstremt privilegeret. Men at møde en god delfin fra en flok vesterlændinge er næsten en regelmæssig begivenhed her. Og Cres - sejl til Cape Pernat og sejl mod øst i Cres-bugten.

Cres

Cres, uvala

Når du sejler ind i bugten, en kilometer væk, er udsigten domineret af master i marinaen. For dem der ønsker bekvemmeligheden af lystbådehavnen er det ideelt, men så er der også en tyve minutters gåtur til byen. Jeg foretrækker, at tage til den nordlige del af bugten ind i selve byen. Du kan ligge side om side på en lang mole, men kun på østsiden eller i et værft med 10 sovepladser, brusere og toiletter. Jeg lægger normalt til ved en lille vestlig mole, hvor der er flere sejlbådsfortøjninger, men så befinder du dig i centrum af byen.

Cres, der ligger inden for murruinerne, hvoraf nogle dele stadig eksisterer, er bestemt karakteristisk i sin arkitektur. De sydlige, nordlige og byens hovedporte, byens loggia, skamstøtten, det venetianske tårn, by-uret, Arsan-paladset og så meget mere placeret i et så lille område, vidner, som i eksemplet med Pula, om byens turbulente og interessante historie.

Jeg vil især understrege gastronomien på øen Cres, ikke så meget på grund af restauranterne, men på grund af de værdige øboere, der, samtidig med at de holder traditionerne med fårehold, olivendyrkning og fiskeri i live, er ansvarlige for produkter af høj kvalitet fremstillet af den velkendte Cres olie og Cres lam, De er nyttige mennesker, nævnes for det meste i de kilometer lange tørvægge og stenmure bygget over hele øen. Der er også et rigt fiskemarked og vingård, så det er næsten obligatorisk at forberede et måltid på din yacht den næste dag i en af Valuns bugter ledsaget af en slurk af en valgt vin, denne gang sandsynligvis Istrien Malvasia.

Valun og Valun-bugten

Speciel på mange måder. Cres er stadig speciel på nogle måder. Da det er en lille afstand fra de klassiske charterruter, kan du stadig finde en smuk, og i modsætning til resten af Adriaterhavet, en utrolig øde strand på denne side af øen. Jeg bliver ofte på denne side af Cres og nogle dage, hvor min rejseplan ikke er for ambitiøs, dvs. når det ikke er vigtigt for mig at se så meget som muligt, men for mig at nyde naturen, så er Valun en vigtig destination for mig - en lille original kystby med førsteklasses restauranter. Forskellen i prisen dikteres af deres beliggenhed og indretning, ikke kvalitet, som man desværre ser sjældnere.

Så i fortsættelsen af din rejse til Martinščici, eller i dette tilfælde havnen i Ustrine, skal du tilbringe dagen på én af de strande, du så i går. Min favorit er Vela Draga Grabovica, men oftest vælger jeg den øde strand!

Hvis du bemærker en skare i en af bugterne, er du lidt sendt på den, men det er stadig et besøg værd. Dette er Žanja-bugten - en smuk bugt og strand, men hovedattraktionen er hulen i bugten. De kalder det den blå hule, og den består af en tunnel, hvor du kan svømme, og to gallerier, som hver er helt forskellige på deres egen specielle måde. Jeg er ikke engang helt sikker længere, men synes det er bedst at være der omkring kl. 14:00 for at opleve lyset afspillet i havet, der bryder gennem undervandspassagen ind i det større galleri, hvilket gør havet intenst blåt, undertiden grønt. Jeg tænker, at indfaldsvinklen af solens stråler er ideel på det tidspunkt. Det er min mening, men der er andre tider på dagen, hvor oplevelsen er unik. Især hvis du planlægger at overnatte her eller et sted i nærheden, skal du blive, indtil alle besøgende forlader den, så du har denne skønhed helt for dig selv!

Det ville også være godt at have en vandtæt lampe - af to grunde! Den første, jo mere grundlæggende, da der er totalt mørkt i den ene del af kanalen, og den anden, vigtigere, i det andet galleri, hvis du går ind til venstre, belyser loftet! Den består af store krystaller, og nu spekulerer jeg på, hvilken farve den har. Sidste gang virkede det lilla for mig, og det afhænger sandsynligvis af lyset og vinklen, når du kigger på det, men gå ikke glip af det. Endelig er det for de modigere let at komme ud af det store galleri gennem undervandspassagen. Det er ikke krævende, men jeg anbefaler stadig bare at dykke ud af hulen, fordi du er på vej mod lyset.

Længere mod Ustrine passerer vi forbi Martinščica, også et smukt sted, med en mole med flere fortøjningspladser, men også med smukke strande, hvor det er muligt at forankre. Vi valgte Ustrine, fordi den har en sikker forankring, og vi ønskede at være tæt på Osor og Osor-kanalen, hvorigennem vi havde til hensigt at passere igennem for at nå den nordlige side af øen Lošinj. Når du kommer ind i havnen, dvs. Ustrina-bugten, skal du bare vælge hvilken del du foretrækker. Jeg vælger normalt den sydlige, selvom den nordlige del har bedre forankring, er lavere og holder bunden bedre, men på en eller anden måde foretrækker jeg at være den eneste båd i bugten. Hvis du dykker ned i den østlige del af bugten og finder et reb bundet til en stor sten, er du velkommen til at binde agterenden, hvis jeg ikke allerede er bundet dertil! ☺

Sørg for at starte tidligt og binde din båd til havnefronten i Osor. Tag en spadseretur rundt i den gamle bydel, sæt dig ned til en morgenkaffe på pladsen ved siden af kirken, omgivet af skulpturer, og nyd at være omgivet af historie, fordi du er på et historisk betydningsfuldt sted, engang den største på øen. Altid med fuld havn, forankring ved krydset mellem fastlandsvejen og den berømte ratsørute, hvor der i fortiden blev gravet en kanal, som man stadig bruger i dag. De unge, lidt ejendommelige mennesker, du ofte møder her, er ikke nogle freaks. Oftest er de enten arkæologer, der arbejder på udgravninger i nærheden, eller musikere, der deltager i den berømte begivenhed "Osor Musical Evenings".

Vindebroen over kanalen åbner kl. 9, så sørg for at være klar. Både, der kommer fra syd, gives fortrinsret, så du bliver nødt til at vente på, at den sidste båd på Kvarneric-siden passerer igennem før du kan komme gennem ravruten.

Punta Križa

Punta Križa
Punta Križa, fortøjning

Punta Križa igen! På rutekortet over Punat-Punat nævnte jeg nætter til ankers i en af dens bugter. Og hvad kan jeg gøre, når jeg elsker det! Som dreng hos min bedstemor i Lošinj drømte jeg om det, for alle forældrene havde både, og alle tog til Punta Kriza i weekenden, og alle kom tilbage med en rigelig fiskefangst og en håndfuld oplevelser. Fisken, de fangede ved at dørge (fra en langsomt bevægende båd), spydfiskeri, disse blæksprutter! Hvilke løgnere! De var ikke særlig tiltalende for mig på det tidspunkt, men i dag takker jeg dem, fordi min første sejlturistoplevelse min kone og min søn tog mig på i en ikke så behagelig racing sejlbåd, var til... gæt hvor? Til Punta Križa.

Det måtte jeg simpelthen også, for nu har jeg endda en båd. Og i Kolorat Bay, forankret og næsten fuldstændig uvidende om den stormfulde jugo (syd) vind, der slider på klipperne på den anden side, nød vi alle disse fordele ved havet! Disse fisk, de krabber, de blæksprutter! På grund af overflod af undervandsrev har havet mange fisk, så du kan ofte se delfiner her. Så vær forberedt, og ikke for at gentage, ikke jage dem. Nyd dem. Sejl og vent på, at de kommer til dig.

Privlaka-broen åbner kl. 18. Gå ikke i panik, hvis du er lidt forsinket. Både, der forlader havnen, har prioritet.

Mali Lošinj


Mali Lošinj

Čikat, Mali Lošinj

Når du kommer igennem kanalen, og selvfølgelig har observeret afstanden mellem bådene og strømmen, der kan være ret stærk i kanalen, skal du styre til venstre mod byen. Selvom du passerer to lystbådehavne, skal du lægge til ved én af pontonerne på den sydlige side af havnen, hvis du vil opleve byen. Byen er den største på Adriaterhavets øer, og alt er her undtagen solnedgangen! For en af de bedre solnedgangsoplevelser bliver du nødt til at gå til Čikat, og det vil ikke være svært at finde vej, da alle veje ser ud til at føre til Čikat! På Cape Madonna, under lygten, skal du vente på, at solen forsvinder, og lyset fra fyret fra Susak Island blinker til dig. Vi er der i morgen, helt sikkert.

Čikat, Mali Lošinj
Čikat

Sunčana uvala, Mali Lošinj
Sunčana uvala, Mali Lošinj

Åh ja, for elskere af historie og kunst er Apoxyomenos Museum et must! Og for elskere af sejlingstraditionen er der også i år Lošinj-lejren "Nerezinac" - et friluftsmuseum. Sejlskibet blev genopbygget i form af Lošinj-lejrene og fortøjet foran museet. Så der er noget for enhver smag. Jeg prøver ikke at reklamere for nogen, men da du allerede er her, skal du bede om "Fragrant Island Garden". Byen og dens morgenrytme, gå i den, føl den.

Susak

Susak - Sansegot
Susak eller Sansegot

Når man sejler ud af havnen i Lošinj, allerede ved selve udgangen af bugten, er dilemmaet oftest det samme - til stranden eller skal vi hejse sejlene. Uanset hvor meget du er tiltrukket af morgenmistralen (mild, dejlig og forfriskende vestlig vind), som du føler, så snart du kommer ud på bølgerne, anbefaler jeg stranden. Kast anker med det samme i Engleza Bay på øen Koludarac, eller sejl lidt længere mod vest til Zabodarski Beach.

Meget ofte løses Susak- eller Unije-dilemmaet af mistralvinden, Aelous 'gave, Vindenes Hersker og forkyndelse om fint vejr. Hejs sejlene, og drag mod styrbord til øen Susak. Sandø, unik på mange måder, oprindelse, tradition, vin og især folkedragter! Sejl ind i Bok Bay - en stor, lavvandet og naturligt sandstrand på den nordvestlige side af øen. Kast anker, eller bedre endnu, bind din båd til en bøje (daglig fortøjning er stadig gratis) og svøm eller gå til stranden.

Der er to stier, der fører fra Bok-stranden til landsbyen - én ved havet omkring Dragoča-bugten, som er så lavvandet, at den for det meste kun siver over, og den anden, som jeg foretrækker, på stien skåret dybt ned i sandet langs vinmarkerne og ved siden af kirkegården i Gornje Selo. Sørg for at kigge ind i kirken St. Nicholas, beskytter af søfarende, sid på stenmuren og nyd udsigten over Donje Selo, stranden og lystbåde i horisonten.

Susak, Donje Selo
Susak, Donje Selo

Jeg har en historie, ikke rigtig relateret til dette rutekort, men relateret til et af mine første møder med øen Susak. Vi tilbragte dagen på øen, mig selv og Du, min daværende kæreste, nu i et antal år, så for at sige min kugle og anker!

En dag som de fleste dage på den ø, varm, solrig, perfekt. På det tidspunkt var øens kultur, tradition, gastronomi ikke så vigtig for mig, men vin - vin var. Jeg besluttede mig for at købe vin fra en gammel dame, en ældre dame, omend i sort, men stadig med en mininederdel og tykke sorte uldsokker. Ja, det traditionelle Susak-ø kostume til piger er en mininederdel i meget levende farver. Vi købte lidt vin, et par flasker. Fordi dialekten er meget ejendommelig, så vidt jeg forstod, forklarede damen os, hvordan hun havde været på markerne indtil for kort tid siden, og hvor varmt det var i dag, "men ikke forfærdeligt, kan udholdes". Vi betalte, beløbet er irrelevant, men nogle småpengene manglede, hvad der i dag måske ville være til værdien af 2 kuna. Vi havde ikke nogle småpenge, og damen kunne ikke bytte større sedler. Båden skulle sejle indenfor få minutter, og der blev panik uden nogen grund. Det kunne være en god idé at påpege, at vi var meget unge, og den store pengeseddel, som damen var forsvundet med for at veksle et eller andet sted, var vores sidste penge. Hun dukkede op igen med lyden af bådens sirene, der meddelte dens afgang. Hun kunne ikke veksle sedlen, gav den tilbage og tog flasken fra min hånd!? Hun tog korken ud og hældte omkring en deciliter vin fra flasken tilbage i tønden. ☺

Vi løb, råbte, vinkede mod skibet og klarede det kun, fordi kaptajnen ventede på os. Vi var unge, noget arrogante, nød den søde vin og lo i lang tid over, hvad der lige var sket. Vi havde endnu ikke indset, hvor svært livet var på sandet, en ø med mangel af vand, hvor vigtigt hvert korn ... hver dråbe. Den gamle kvinde er væk, sådan er det, men vi er ofte der, og minderne om hende, i det øjeblik, hvor hun forbedrede den allerede fantastiske dag, lever videre ... og takket være hende.

Delfin ispred Suska
Delfin foran Susak

Unije


Bay Maračol, vinter, frokost (muslinger) ventede på os ved den bøje, vi var bundet til :-)

Sidrište Maračol, Unije
Maračol, Unije

Lad os løfte ankeret, gøre brug af maestralet og sejle nordpå. Unije venter på os - landsbyen og øen. Foran byen er der en dejlig lang rullestenstrand og bunden er sandet, turkis, guddommelig. Unije Cove, Enchanted Cove! Vær ikke én til, som denne bugt foran dette maleriske sted har forført. Under sandet er en stenplade, og ankeret holder ikke! Pulenat, jugo - enhver vind fra den tredje kvadrant, og du ender på stranden som mange før dig.

Fortsæt hellere til Maračol-beskyttede bugter, hvor der er bøjer. Desværre har bøjerne siden sidste sommer også befundet sig i den smukke ankerplads i Podkujni-bugten, så kun Vogništa-bugten er tilgængelig til forankring. Alle tre bugter ligger side om side på den østlige side af øen. Hvis du vælger at overnatte, er der en 20-minutters gåtur fra Maračol Bay, ind til byen. Stop ved kapellet, nyd udsigten, men vær ikke overrasket, hvis et sportsfly lander på øen, fordi der er en lille sportsflyveplads i markerne. Kom ned til byen, bestil brød til den næste dag, hent en jujube - en sjælden frugt, især i den nordlige del af Adriaterhavet, selvom jeg ikke kunne finde en større en eller én der smagte bedre nogen steder.

Brijuni 

Brijuni
Brijuni

Start tidligt og book din plads i Veli Brijuni i god tid, forude ligger den længste strækning af denne tur - cirka 30 mil. En storm kan være velkommen nu, men måske endnu bedre, et roligt hav. Vi har råd til et par timers kørsel, lige nok til at komme igennem de første femten miles, før vinden blæser og løfter bølgerne. Cape Kamenjak - pas på stimerne. Ja, de er tydeligt synlige, markeret på kort, beskrevet i nautiske guider, men der er stadig nogen der ender på dem.

Blot én kilometer nord for kappen er Polje Cove. Denne dag efter tre, fire timers sejlads - ideel. Kast anker, nyd det, hvil.

Jeg drak den bedste øl i mit liv i den bugt. Ja, måske fordi vi før havde haft meget stærke buravinde og bølger og mange problemer med hejsning af spinnakeren, så til sidst kastede vi ankeret ind og erklærede dagen for fuldført.

Længere frem til Pula, og vi skulle skamme os, da vi fortsat brugte motoren.

Brijuni
Brijuni

Når du når havnen i Brijuni, ligger kajpladserne til sejlbådene på kajen lige til højre. Alle de nødvendige faciliteter er tilgængelige, men jeg anbefaler, at du bruger din båds kabys. Jeg kan på ingen måde glemme forholdet mellem pris og kvalitet på den eneste restaurant på øen, som er ude af proportioner!

Få nogle brochurer, og planlæg din næste dag. Hvad skal jeg skrive om øens historie, vigtige begivenheder, Brijuni-erklæringen og præsidenter og verdensberømte skuespillere? Bedst af alt, ingenting, og lade dig udforske øens historie på egen hånd, så du kan opdage nogle fantastiske ting.

Man kan leje en cykel, go-cart osv., men gør noget andet. Vågn op tidligere og tag en tur rundt på øen uden at tale meget før nogen andre. Jeg kan ikke lade være med at få det indtryk, at skaberen af Jurassic Park gjorde det samme! Fordi lige pludselig krydser en påfugl foran dig! Med alle sine smukke fjer og lidt teatralsk bevægelse! Og så vil du se, at han bare er én af mange. Hvis du går væk fra vejen, virker det som om en kanin springer ud under dine fødder, en mere og endnu en! Derefter trippelyd der vokser mere og mere og pludselig løber en flok hjorte i engen foran dig! Så fiskene! Alt fiskeri er forbudt, så det er ikke ualmindeligt at se trofæ specimenter der svømmer dovent i lavt vand.

Uanset om du er på vej mod vest eller syd, følger alle stier øens cirkel og bringer dig foran porten. Porte - de åbner automatisk senere, men nu tvivler du på, om du overhovedet burde være her. Tryk på den grønne knap, så åbnes de. Du befinder dig i en safaripark - strudse, zebraer, antiloper, eksotisk kvæg og Lanka, én af de to indiske elefanter, der ankom i 1970 som en gave til Tito fra Indira Gandhi. Sany, hanen, døde desværre for et par år siden.

På vestsiden af safariparken fører stien gennem en massiv trædør til Vrbanj-halvøen - skov, kyst, hav. Kig nærmere på det! Du finder dinosaurfodspor på stenbredden! Jeg fandt omkring 10 af dem. De hævder, at der er omkring 60 på den kappe og mere end to hundrede på hele øen. En dinosaurmodel vil også sikre din komplette Jurassic Park-oplevelse, især hvis du er der tidligt om morgenen, når tågen stiger op fra havet, og hvis du først tager børnene for at finde sporene og derefter ser dinosauren gennem tågen!

Forhør dig om det unikke undervands dykningskredsløb i Verige Bay, hvor du sammen med verdener af flora og fauna kan se ruiner af gamle villaer, keramik, amforafragmenter ...


Brijuni
 

Pula

Jeg vælger ofte Brijuni som den sidste dag på grund af nærheden til marinaen. Det er lige meget om vi returnerer båden til ACI Pula, Veruda, Pomer – det er det samme der venter på os. Folkemængderne, varmen, ængstelse. Ligesom bjerget ikke er erobret, før du vender tilbage fra det, er denne rejse ikke forbi, før du tøjrer båden!

Jeg nævner dette, fordi jeg har en opfattelse af, at dette er det øjeblik, hvor de fleste ulykker sker, skader på skibet og derefter en kamp om depositum, som desværre kan ødelægge dit helhedsindtryk. Så jeg vil foreslå, at du ikke kommer i sidste øjeblik, i stedet fylder tidligt op på en tankstation, tilbringer eftermiddagen i en af bugterne nær marinaen, annoncerer din ankomst til charterfirmaet og efter aftale med dem langsomt, uden stress og lang manøvrering i køen ved brændstofpumpen, sejler ind og fastgør båden, luk cirklen!

______________________

Author: skipper Robert Gal

skiper Robert Gal


Del denne artikel med dine venner


0 Kommentarer
Efterlad en kommentar
Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *
Navn: *

Email: *

Websted:


Kommentar: Note: HTML er ikke oversat!

Indtast koden i boksen nedenfor: