ACI Marina, Rovinj - Tag en pause fra at sejle midt i luksuriøs skønhed

15.03.2022

Wow! Bare WOW!

Det var mit første indtryk, da vi sejlede mod Rovinj på den vestlige kyst af Istrien-halvøen i Kroatien. Byen er pragtfuld og gammel, og i modsætning hertil er ACI Marina på den sydøstlige side, hvor vores kompas blev peget, et moderne vidunder! En vidunderlig og slående blanding af gammelt og nyt!

Vores chartrede yacht havde været en fornøjelse at navigere rundt på øerne langs Kroatiens nordlige kystlinje. Det var behageligt og veludstyret, og vores dage var fyldt med god vind, solskin og latter.

Krydstogt i ACI Marina, Rovinj

Vi kom ind fra nord og nærmede os ACI Marina fra mellem St. Catherine Island og byens mole, hvor der for enden er et fyrtårn. Vi passede på sandbakkerne, markeret med en gul og sort bøje. Hvis vi var kommet sydpå, ville vi have været nødt til at holde os tæt til marinaens moleanlæg, hvor der for enden er et grønt fyrtårn. Vores markør for Rovinj var kirken på toppen af bakken midt på halvøen.

Efter vi sænkede sejlet, sejlede vi ind i ACI Marina og lagde til. Først klarede vi den sædvanlige check-in på den smarte reception (åben dagligt fra 7 til 23 og tilgængelig på vagt efter lukketid), derefter hæve og veksle nogle penge, hvorefter vi slappede af i den charmerende bar café ved siden af, hvor vi nød en rigtig god kop kaffe og nogle snacks med udsigt over marinaen foran os. Her var der Wi-Fi, så vi kunne tjekke beskeder, e-mails og sejlads rapport for den kommende uge, som i øvrigt så meget gunstig ud - en sømands glæde! Da vi havde sejlet ind i slutningen af maj, i begyndelsen af sommersæsonen, havde vi ikke booket på forhånd, men i højsæsonen skal alle, der sejler til dette udsøgte område og ønsker at booke en kajplads på ACI Marina, booke på forhånd. Dette kan nemt gøres på deres app. Hvis folk fra EU-lande betaler forud, behøver de ikke engang at tjekke ind ved ankomsten, men kommunikerer med marinaen via appen, når de sejler ind.

Yacht-Rent: leje både i marinaen Rovinj, Istrien, Kroatien

Nu var det tid til at tage en tur rundt for at stifte bekendtskab med vores omgivelser. Det er nemt at se, hvorfor ACI Marina, Rovinj har bevaret sin position øverst på listen over de bedste marinaer i Middelhavet lige siden dens oprindelige grundlæggelse for 34 år siden. Rovinj ligger tæt på Italien, som øger sin popularitet blandt italienere, og marinaen ligger på den sydøstlige flanke af byens havn, med aromatiske fyrreskove.

Virksomheden ACI blev oprettet i 1983 under forkortelsen ACY (Adriatic Club Jugoslavia) og blev i 1994 privatiseret med navneændringen til ACI (Adriatic Croatia International Club) og har i øjeblikket omkring 22 førsteklasses lystbådehavne i nøglepositioner på den østlige kyst af Adriaterhavet.

Alt hvad en lystsejler kunne ønske sig fra en marina

ACI Marina, Rovinj gennemgik en omfattende renovering og opgradering, som blev afsluttet i 2019. Der er nu plads til 196 kajpladser med en maksimal fartøjslængde på 100 m. Det har et enestående førsteklasses design og strømlinede designede bygninger med have-terrasser, der smelter ind i det naturlige miljø. Det tilbyder førende teknologi, fremragende sikkerhed og alle de tjenester enhver sømand kan kræve, tilpasset de allervigtigste specifikationer for international nautisk turisme. Det er ikke underligt, at det var den første marina, der blev tildelt den højeste kategori af 'Fem ankre' i Kroatien. Vi følte os meget hjemme her, og alt hvad en havgående eventyrer kunne ønske sig i marine komfort var lige ved hånden.

Grand Park Hotel er ren luksus, og det gode ved det er, at gæsterne i marinaen kan nyde godt af og få særbehandling og tilbud på hotellets restauranter og andre steder. Havnen i sig selv har en berømt italiensk restaurant, Agli Amici, som har Michelin-stjerner, og selv om den kun er åben i sommersæsonen, er den meget populær. Vi var meget heldige at have fået et bord til den aften, fordi man normalt skal booke i god tid.

Der er bare så meget at se og gøre i området, og vi havde planlagt at blive der i et par dage. Så for noget R&R (hvile og afslapning), lovede jeg mig selv, at jeg ville forkæle mig selv en af disse dage med en forkælende massage på spaen og/eller en session på skønhedssalonen, og så solbadning på en liggestol ved siden af den øverste terrasse swimmingpool med en kold mojito, det lød som en god plan. Hvis du er den type, der har brug for lidt motion, som vores skipper, er det godt der er et træningscenter, hvor du kan klare din træning.

Der er forskellige butikker og supermarkeder, hvor vi købte nok mad til at fylde vores kabysser op i et par dage. Der er også mange bådforhandlere, og vi sukkede med glæde over de storslåede fartøjer, der blev tilbudt. Man kan altid drømme!

Yacht-Rent: lystbåde i marinaen Rovinj, Istrien, Kroatien

Selvfølgelig er der et vaskeri og alle de nødvendige tjenester, f.eks. til vedligeholdelse og mindre reparationer. De kan sørge for, at en båd bliver afhentet, hvis der er behov for mere komplicerede reparationer. Båd tankstationen er 0,5 nm miles på den vestlige side af Rovinj byens havn. Der er specielle pumper til rådighed til at skylle tankene ud, så der ikke opstår støjforurening eller unødvendige lyde. Faktisk er hele havkomplekset et fristed med fred og ro.

For jetset der kommer dertil med helikopter, er der en helikopterplads, eller man kunne leje en helikopter for at se Istrien-halvøen fra oven, hvilket er en dejlig ændring for de søfarende yachting publikum. Hvis du flyver ind i landet, vil du få et fugleperspektiv af gamle byer, der ligger på bakketoppe med udsigt over frodige og grønne marker nedenfor. Også anbefalet til alle, der ønsker at tage en køretur, kan du leje en bil efter eget valg i din prisklasse fra de mest eksklusive til de billigere modeller. Ligeledes er bådudlejning også tilgængelig. Vi følte os forkælede med hensyn til valg!

Selvfølgelig var en svømmetur i havet før middagen obligatorisk, så vi tog af sted til den nærmeste strand kun 50m væk, en offentlig strand forbundet med marinaen ved det store moleanlæg. Bagefter tog vi et ordentligt brusebad, der var en forfriskende ændring fra brusekabinen på vores lejede yacht. De er veludstyrede og med en mere komfortabel rummelig oplevelse. Der har endda handicap toiletter. Faktisk har næsten alle områder af marinaen taget hensyn til gæster i kørestole og personer med børn i klapvogne.

Senere nød vi vores middag i den overdådige restaurant, hvor man kunne kigge ud over luksus yachts i marinaen og så den herlige solnedgang. Vi havde en overvældende udsigt over den gamle by Rovinj med sin række af charmerende, farverige bygninger der ligger tæt ved kystlinjen, klokketårnet i kirken St. Euphemia højere oppe og øen St. Catherine længere nede. Sikke et smukt landskab! Nok til at varme enhver sømands hjerte!

Planer til fods og sejle i Rovinj og omegn

En ting, jeg elsker ved at sejle rundt i Kroatien, er de sene solnedgange. Efter solhverv, går solen ned omkring 20:45, hvilket gør det til en stor lang dag til at rejse og udforske. Da vi så den mørke himmel skifte farve tænkte vi på vores rejser og planlagde vores næste dages udflugter. Den gamle by Rovinj ligger kun 10 minutters gang derfra, og vi blev enige om, at det ville være vores mål næste dag. Vi var ivrige efter at lære mere om legenden om St. Euphemia.

Yacht-Rent: lystbåde i marinaen Rovinj, Istrien, Kroatien

Derefter følgende, Lim Bay, omkring 6 km nord for byen, så interessant. Ofte kendt som Limfjorden, er det en beskyttet 13 km lang flodmunding med en overflod af forskelligartet flora. De ældste rester af det tidlige menneske i Istrien blev fundet i den 105 meter lange Romuald's Cave, samt 41 typer af dyrearter. Det er ikke tilladt for både eller yachter at sejle op ad bugten/fjorden, så vi kunne arrangere en udflugt. Derefter helt klart at sejle vores chartrede yacht hen til St. Catherine og de omkringliggende 21 holme i Rovinj øgruppen. Og for at afslutte turen, hvorfor ikke en aften på byen i Monvi, det største underholdningscenter i Istrien, hvor vi kunne danse til den lyse morgen?

Ah, dette var den perfekte måde at afslutte en dag – at nyde dette i hel stilhed med havluft blandet med duften af en god rød istrisk vin, smukke minder flyder forbi og spændingen ved nye, der skal laves. Vi var så glade for, at vi havde gjort denne smukke marina til vores anløbshavn og vores afslapningsdestination.

Yachtcharter i ACI lystbådehavne

Nogle af lystbådehavnene i ACI-kæden af marinaer fungerer også som base for charterselskaber, der lejer både og yachter. Ifølge tilgængelige data opererer 53 charterselskaber med 726 både i øjeblikket i ACI lystbådehavne.

Lystbådehavne Antal charterbåde

Støttet af:
ACI

Billeder: ADRIATIC CROATIA INTERNATIONAL CLUB

Del denne artikel med dine venner