Sådan forankrer du – en guide for begyndere

Sådan forankrer du – en guide for begyndere
21-08-2017

Alle der har prøvet at chartre en båd ved, at at så snart du bevæger dig væk fra marinaen for at finde en mere afsides plads, er der én tanke so fylder: din næste ankerplads. Ankre som bliver slæbt med og andre fejl i forankringen som kan forekomme er ikke for de sarte, men på den anden side er noget det bedste ved sejlads at komme væk fra tumulten i travle havne, til dit helt eget tilflugtssted.

Vi har her samlet nogle tips som kan hjælpe dig opbygge dine færdigheder når det kommer til forankring så du nok skal føle dig som en erfaren sømand når chartre ugen er omme.

Forankring

En række af vigtige faktorer som spiller ind når du skal sikre din båd til bunden af havnen: størrelsen på forankringen, vind, strøm, topografi af havbunden, dybde samt hvilket udstyr du har til rådighed. Der er stor forskel på, om du forankre i 5m dybt vand på en synlig sandbund og en forankring på dybt og grumset vand. Som regel vil dit charter firma give dig en introduktion til gode ankerpladser samt hvad du bør undgå. Benyt disse råd og søg samtidig tips og råd fra lokale, så er du godt på vej.

Først og fremmest bør du informerer dig om, hvilken type anker din charterbåd har. Tjek altid håndsvinget, sørg for at det fungerer som det skal og at du ved hvordan det opereres. Kæden til ankeret bør have dybde markeringer som kan hjælpe dig med at holde styr på hvor langt nede dit anker er. De feste charter både vil have omkring 50m kæder. Når du først giver dig i kast med forankring og manøvrerbarhed, er det en god idé at komme ud et sted hvor du har plads til at øve dig. Tag et par forsøg sammen med dig crew og find en god rytme.

Basis reglerne

Den mest basale regel er at forholdet mellem ankerkæden og dybden minimum bør ligge på 4:1. Selvom denne regel er general, så er mængden af kæden som ligger på bunden altid en faktor som bør tages i betragtning, i forhold til det miljø du er forankret i. Hver gang du kaster anker, så snart motorerne er slukket, bør en af jer dykke ned for at tjekke at ankeret er sikkert.
Hvis der er godt med plads plads, kan du lade en del kæde komme ned, hvorimod en klemt forankring hvor du nemt kan svinge ind i andre både kræver kortere ’snor’. Husk også altid at have vinden i tankerne, og hold øje med mængden af kæde på bunden. Hvis ankeret ikke griber og der er en del vind, er det bedst at rykke til et andet område.

Trin for trin guide

Når først du har fundet den ideelle plads bør du følge disse trin:

1. Gør holdt og lad ankeret falde. Vær forsigtig med ikke at kaste for meget af kæden ud direkte oven på ankeret;

2. Lad langsomt båden føres baglæns, uden at flytte ankeret;

3. Fastkør ankerkæden på dækker;

4. Vent et par minutter imens ankeret sættes fast;

5. Brug motoren til at føre båden mod bagbord indtil kæden er spændt;

6. Hold godt øje med kæden og hop som kan være et tegn på at ankeret slæbes med.

7. Hvis alt ser ud som det skal, skru op for motoren og check endnu en gang om ankeret slæbes.

8. I tilfælde af sidstnævnte: træk ankeret op og prøv igen. Hvis ankeret sidder fast som det skal – fastgør kæden på dækket og slap af.

Forankring og etikette

Både som allerede er forankret har krav på deres plads inklusiv plads til forventede sving. Hvis du senere ligger for tæt på, forventes det derfor ikke at de flyttes. Nogle både er udrustet med en anker alarm på deres GPS som du kan sætte for at gøre det hele lidt lettere. Husk også at tænde for dit ankerlys, specielt hvis du ikke befinder dig i en designeret forankringsområde.

Afsted igen

Når det igen er tid til at tage af sted, bør proceduren være en leg. Sørg som det første for at gøre håndsving og kæde klar imens du varmer motoren op. Du kan tage en smule af vægten af svinget ved forsigtigt at bevæge båden fremad ved motorkraft imens du hæver ankeret. Brug håndtegn til at kommunikere med personen ved roret, og vær sikker på at ankeret er solidt fastgjort inden i sætter farten op.

Hvis dit anker har sat sig fast på bunden bør du først forkorte kæden en smule og derefter placere boven direkte over ankeret. Bevæg dig derefter langsomt frem ad of forsøg at hejse ankeret. Hvis det stadig ikke løsnes kan du lade en smule mere kæde ud, hvorefter du sejler i cirkler over ankeret med en spændt kæde. Som regel, vil denne metode hjælpe dig til at ramme en vinkel som kan løfte ankeret ud. Sidder det stadig fast, er en solid løsning at trække ankeret i den modsatte retning af din oprindelige forankring.

Fortøjning

Fortøjningspladser finder du ofte i havne hvor det er svært at forankre, (og derved have en rolig og afslappet nat) men de kommer i mange varianter og er sat op derefter. Det kan somme tider være nødvendigt at anskaffe en båd krog som kan flyde. De tre bedste råd til fortøjning er som følger, sørg for at fortøjningspladsen er offentlig, betal de relevante gebyrer, og - hvis vejret er dårlig – overvej dine muligheder.

Som med så meget andet, gør øvelse mester. Tag derfor muligheden for at chartre en båd og kom afsted for at øve dine forankringsfærdigheder.


0 Kommentarer

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *
Navn: *

Email: *

Websted:


Kommentar: Note: HTML er ikke oversat!

Indtast koden i boksen nedenfor:



NANA
30%
Gib`sea 37 2002
21-10-2017 - 28-10-2017
Senge: 6+2
950€ 665€/ 7 dage
per person 83€/ 7 dage
Kab.: 3 / WC: 1
Beliggenhed: Kaštela
DORA
23%
Bavaria 34 2000
21-10-2017 - 28-10-2017
Senge: 6+1
840€ 646€/ 7 dage
per person 92€/ 7 dage
Kab.: 3 / WC: 1
Beliggenhed: KRK
IBIS
30%
Gib`sea 51 2002
21-10-2017 - 28-10-2017
Senge: 10+2
1.600€ 1.120€/ 7 dage
per person 93€/ 7 dage
Kab.: 5 / WC: 5
Beliggenhed: Trogir