Rijekas Torpedo Affyringsstation - Verdens første

Rijekas Torpedo Affyringsstation - Verdens første
23.07.2014

Grundet dens fordelagtige geografiske position, og dybden af havet i dette område, bæev byen Rijeka et magtfuldt industrielt midtpunkt i det 19. Århundrede. I 1870 vagte byen stor international interesse, da den blev hjemsted til verdens første torpedo affyringsstation. I dag, så den som et beskyttet monument for den industrielle fremgang, og viser et værdifult stykke innovativ teknologi. Rijekas affyringsstation blev hurtigt efterfulgt af andre rundt omkring i verden, bygget på bredderne af søer og på kyster. Hvis du er en frekvent sejler eller blot finder dig på en yacht tur ved den vestlige kyst ud for Rijeka, har du æren af at spotte Rijekas affyringsstationen fra havet. Du kan også nå stationen på land, ved at lægge til i en lille havn omkring 50m derfra. Beslutter du dig for at udforske området fra lands, skal du være forsigtig, og bør under ingen omstændigheder gå ind i selve affyringsstationen – da den efterhånden ligner en ruin, og der er fare for at den falder sammen.

Hvordan startede det hele?

Giovanni Luppis, også kendt som Salvacoste – ‘kystredderen’, havde en forestilling om et modstandsvåben mod fjendtlige skibe, og på denne måde kom han frem til opfindelsen af torpedoen. Robert Whitehead, formanden for Rijekas tekniske afdeling, ændrede på Luppis koncept, og udviklede en selv-propelleret lokomotiv torpedo prototype, som blev testet i 1866. Da testaffyringen fandt sted i 1868, opfandt han en affyringstønde, som blev bygget på det Østrigske krigsskib ’Gemse’. Gemse blev således det første skib i verden med torpedoer. Rijekas torpedo affyringsstation blev testet igen og igen fra 1875 til 1877. Senere, på samme plads, byggede man en mere moderne affyringsstation og i 1935 fandt den sidste konstruktion sted, og blev til den station der står der endnu. Stationen blev senere rekonstrueret efter anden verdenskrig, og det er den model vi ser i dag.

Videreudvikling af Torpedoen 

Efter den første produktion af torpedoer, var det nødvendigt med flere affyringsforsøg for at nå det højest mulige niveau af teknik og præcision. Den vigtigste del af affyringsstationen var affyringsrørene, motoren, gyroskopet og dybde regulatoren, som kontrollerer torpedoens rute ved affyring. Alle torpedoer som blev produceret i Rijeka gennemgik disse forsøg, og blev derefter sendt tilbage til fabrikken for at blive forbedret, og igen testet så mange gange som det var nødvendigt, for at møde kundens krav.

Torpedo lanceringen station i Rijeka

Torpedo affyringsstationer omkring i verden

Efter den første afsending af Rijekas torpedoer til den Østrig-Ungarnske flåde, blev licens til produktion og salg af torpedoerne efterspurgt af Tyskland, Frankrig, Suedo-Norge, Rusland, Danmark, Tyrkiet, England, Portugal, og mange andre. Mange lignende affyringsstationer blev bygget rundt omkring i verden, med det formål at afholde træning i at håndtere torpedoer, og i sidste ende nå optimale affyringsresultater. I dag kender vi til 43 af disse stationer, som blev kaldt ’sø-katedraler’ på grund af deres monument lignende bygninger, karakteristiske position, og historiske værdi. På denne tid stod torpedoen nemlig som et symbol på allerhøjeste niveau af teknologisk udvikling. 

Rijekas affyringsstation repræsenterer den unikke teknologi der markerede det 19. og 20. århundrede. Den er også listet som et kulturelt monument på ’The European Route of Industrial Heritage (ERIH). Hvis dine sejl begynder at nynne den lokale nationalsang ’mit kæreste Rijeka (Najdraža Rijeko), så kast anker nær Rijekas vestlige industrielle område, tæt ved 3. Maj skibsgården, og besøg verdens første Torpedo Launch Station. Stationen vil forhåbentligt snart blive renoveret, og åbnet for besøgende i sin fulde industrielle, historiske, kulturelle, og teknologiske kapacitet. Hvad end du har en speciel interesse i torpedoer, eller bare er en helt almindelig turist, så er det helt sikkert et besøg værd! Så snart du passerer affyringstrampen vil du befinde dig på vejen til den Rijekas moderne havn, hvor du kan lægge til hen over natten, og her fra både nyde nattelivet og se Rijekas seværdigheder i dagslys, samt nyde en tur langs Korzo. Hvad end du er til, god fornøjelse!
 


Del denne artikel med dine venner


0 Kommentarer
Efterlad en kommentar
Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *
Navn: *

Email: *

Websted:


Kommentar: Note: HTML er ikke oversat!

Indtast koden i boksen nedenfor:



sejlbåd Oceanis 48 Kaštela Kroatien
25%
Oceanis 48 2017
18.05.2024 - 25.05.2024
Senge: 8+2
4.491€ 3.368€/ 7 dage
per person 337€/ 7 dage
Kab.: 4 / WC: 4
Beliggenhed: Kaštela
sejlbåd Oceanis 48 Kaštela Kroatien
25%
Oceanis 48 2017
11.05.2024 - 18.05.2024
Senge: 8+2
3.591€ 2.693€/ 7 dage
per person 269€/ 7 dage
Kab.: 4 / WC: 4
Beliggenhed: Kaštela
katamaran Dufour 48 Catamaran PAROS Grækenland
35%
Dufour 48 Catamaran 2020
04.05.2024 - 18.05.2024
Senge: 8
7.691€ 4.999€/ 7 dage
per person 625€/ 7 dage
Kab.: 4 / WC: 4
Beliggenhed: PAROS